تبلیغات
تـــاگ هرمزگان - جعل جهل
چهارشنبه 20 مرداد 1389  11:00 ب.ظ
توسط: امان ...

جشنواره تاتر سوره به اتمام رسید .

اما عدم نگاه بالادست به مقوله تئاتر تخصصی در این جشنواره به تبع سال های گذشته خودنمایی می کرد همواره این طرز نگاه در جشنواره های قبلی آزار دهنده تر بود که امسال با نیم نگاهی که به گفته خود مسئولین امر در حوزه هنری به مقوله کیفیت در کارهای نمایشی بود اما باز سایه تکرار مکررات در شکل ومحتوا تماشاگر را به تامل وا می داشت تا کی باید این رویه نمایش ها در استان حکمفرمایی کند و اندیشه اینکه دیگر فضا فکری و ذائقه تماشگرا این سمت وسو را برنمی تابد .

متنهای نمایشی که ریشه در سنت و آیین مردمان استان دارد با این شیوه نگاترشی و اجرایی تماشاگر را مجاب به همراهی نمی کند چرا نویسندگان ما در استان هنوز با پیشنه نمایشنامه نویسی خود در گذشته خود را ارتزاق حس می کنند .

تماشاگر هرمزگانی حق این را دارد در معرفی فرهنگ و سنت  ، خلاقیت های بصری و بدعت های نمایشی جایش را به فضاسازی کنسرتی و دهل و عود گروه سرودی بدهد.

اما تجربه ششم تاتر سوره با هفت نمایش  کارخودش را شروع کرد

1- تمدن در جزیره متن نوشته  وکار آقای کورش سلمانی که طی مراحل بازخوانی و بازبینی با حذفیات فراوانی همراه  شده بود.  داستان فرار دوزندانی با دو تفکر متضاد که یکی روزنامه نگار و دیگری مردی  متحجر بود که پا به جزیره ای می گذارند که دختر وپسر فراری که در پی گنجی مدفن به آنجا آمده بودند را روایت می کند که سیر تقابل فکری و رفتاری افرادکه هرکدام نماینده قشری از  تیپ ها می باشد را مرزبندی و نشان می دهد

درباره کار با توجه به اینکه خو بازیگر کار بودم صرف نظر می کنم

و گروه بازیگری نمایش از آقای محمدرضا حمیدی و امان اله رنجبری (خودم) کورش سلمانی وخانم رضیه جوادی تشکیل شده بود

2-نمایش نقش چهاردهم  متنی از آقای سعید موحدی و کارگردانی آقای علی رحیمی از میناب بود که این متن در 15 سال گذشته با عنوان تاگ در چشنواره استانی با کارگردانی نویسنده اثر اجرا شده بود که این بار با تکه های ذلیخایی اجرایی مواجه شدیم که بدوت تعارف خلاف تمام تصورات ما در قبال این نوع متن ها بود 

بار دیگر کهور و  تواهمات مردی که هیچ گاه تلاشش از مرز درخت زیارت و نذر و دستمال سبز پیشتر نرفته اما با توجه با لایه های فکری در نحله اندیشه ای نویسنده  وجود دارد این  اجرا حتی می بایست به خود نویسنده هم ایراد گرفت که دیگر زمان و تاریخ مصرف این نوع کار ها دیر زمانی ست که تمام شده است .دراین باره نظرات بهشب هم جای تامل دارد اما چه می شود گفت شاید روزی تاتر میناب را بدور از هیاهوی غلو شده موسیقی و سرکنگی ببینیم

3- از جنس خاک  نوشته و کار آقای مجید بشکال بود که با متنی روبرو بودیم که دیالوگهای ثقیل با عدم  همخوانی خط داستانیش و سردرگمی نویسنده در ارایه شخصیت پردازی اول شخص اصلی نمایش یعنی آرش کماندار  بازیهای بجا گروه بازیگرانش را تحت شعاع قرار داده بود اقای مجید بشکال نمی دانم چرا اصرار داشته که این متن که به هرحال تجربه کاملا کالی را از حیث نویسندگی برایش به ارمغان آورده را کارکند البته نمی توان از بازیهای خوب گروه اش چیزی نگفت

4-مرز نوشته و کار آقای رضا جوشعار که مطمنا بلد است که کارش را چگونه امضا شده به تماشاگر نشان دهد نمایشهای جوشعار که همواره خوراک چشنواره ها ست همواره با یک گروه منسجم  کار کار می کند که همین اورا در موفقیت یاری میدهد در باره نمایش مرز به همین بسنده می کنم که استفاده درست از دکور تعبیه شده اش داشت و کارگردانی جوشعار چربشش از بازیها بیشتر بود

5- از آدم تا آدم  کار ی از جابر پیشدار  که از بچه های خود حوزه بود که به مدد سهمیه حوزه به جشنواره راه یافته بود چیزی دیگر ی به ذهنم نیامدفقط می دانم که  همین هم کافی ست

دو نمایش خیابانی که از میناب با نام دُرُنج و از جنس شرجی که در بخش خیابانی حضور داشتند  که موضوعاتی که در نمایش ها مطرح شد کاملا تکراری چه در فرم اجرا و چه طرح ایده

- البته این نگاه کاملا سرسری  و باغرض وبی غرض به ششمین جشنواره تاتر ماه در استان هرمزگان بود

و درادامه عکسهایی از نمایش تمدن در جزیره  

عکس ها از سایت حوزه هنری استان هرمزگان


  • آخرین ویرایش:-